Operatiefouten: ‘Mijn verkeerde arm werd geopereerd’

  • -

Operatiefouten: ‘Mijn verkeerde arm werd geopereerd’

Zeker een op de vijf mensen die in het ziekenhuis onder het mes is gegaan, heeft weleens te maken gehad met operatiefouten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland. ‘Een vrouw liet weten aan haar verkeerde arm te zijn geopereerd’, vertelt persvoorlichter Thom Meens. ‘Deze fouten moeten uiteraard vermeden worden.’

Ruim 955 mensen die in de afgelopen twee jaar een operatie hebben gehad, hebben meegedaan aan het onderzoek. Van hen zeggen ruim tweehonderd dat het (bijna) misging bij de operatie, met alle gevolgen van dien. Zo laat een van de ondervraagden weten dat er tijdens de operatie een zenuw is geraakt in zijn rug. ‘Hierdoor raakte ik verlamd aan de linkerkant van mijn rug. Ik zit nu in een rolstoel waar ik niet meer uitkom.’ Een andere respondent ontdekte dat zij na de operatie morfine kreeg, terwijl in het dossier nadrukkelijk werd aangegeven dat ze dat niet mocht hebben.

Onduidelijk voortraject
Voorlichter Thom Meens van Patiëntenfederatie Nederland: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat nog wel het een en ander mis kan gaan op de operatiekamer. Het zijn dan niet meteen grote medische fouten, maar bijvoorbeeld ook een onduidelijk voortraject dat voor de operatie plaatsvindt. Een hoop ellende is vermijdbaar.’ De Patiëntenfederatie gaat de uitkomsten gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe richtlijnen en operatieprotocollen. Deze protocollen moeten ervoor zorgen dat fouten vermeden worden. ‘Momenteel ontwikkelen wij deze protocollen samen met de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving en de Beroepsvereniging Verzorgenden Verpleegkundigen’, vertelt Meens.

Verbeterpunten
De meeste patiënten melden wel dat zij over het algemeen tevreden zijn over de gang van zaken rond de operatie. Ruimte voor verbetering is er uiteraard nog wel. Op een aantal punten ziet de Patiëntenfederatie Nederland mogelijkheden voor verbetering. Zo moeten artsen zorgen voor:

  • Duidelijke communicatie en informatievoorziening richting de patiënt en zijn/haar naaste over alle aspecten rondom een operatie. Dit moet worden ondersteund met schriftelijke informatievoorziening om mee te geven of een verwijzing naar meer digitale informatie.
  • Goede communicatie tussen zowel zorgverleners onderling als tussen zorgverleners en patiënt. Hiermee kunnen fouten worden voorkomen.
  • Een ontmoeting tussen patiënt en de arts die de operatie uitvoert.
  • Een duidelijk aanspreekpunt tijdens de verschillende fases binnen het operatieve traject.

Goede communicatie
Goede communicatie is volgens de Patiëntenfederatie zeer belangrijk. Communicatie tussen artsen en verpleegkundigen, maar ook met patiënten en familieleden. Tevens komt het voor dat patiënten voor de operatie met een andere arts contact hebben dan de dokter die de ingreep doet. En iets meer dan tien procent van de mensen weet niet wie het aanspreekpunt is bij vragen. Ook moet er altijd voorafgaand aan de operatie contact zijn tussen de patiënt en de arts die opereert. Een respondent laat weten dat het contact tussen patiënt en arts niet goed verliep: ‘De dokter had een masker voor en ik kon niet zien of het een man of een vrouw was. Ik had verwacht dat de dokter die mij behandelde de operatie zou doen, maar dit was een vreemde dokter.’

Van de 955 mensen die meededen aan het onderzoek, is 52 procent vrouw. De meerderheid is tussen de 50 en 70 jaar en 88 procent heeft een of meer chronische aandoeningen.

Bron: www.zorgvisie.nl

Facebooktwitterlinkedin

de Nederlandse Vereniging voor én door Leidinggevenden Operatieafdeling